Kwaliteitsmanagementsysteem op maat
Op het systeem van DentalRules kunt u verschillende labels plakken: het is een kwaliteitsmanagementsysteem, een controlemechanisme en een HR-pakket. U hebt dus eigenlijk alle zaken in één systeem. Dit betekent in het kort dat DentalRules ervoor zorgt dat u alle praktijkzaken centraal vastlegt en dat u het overzicht behoudt met behulp van de meldingen die u krijgt vanuit het systeem. Zo ondersteunt DentalRules u bij het behalen van en blijven voldoen aan een zo hoog mogelijke kwaliteit. Wij begeleiden u en uw collega’s tijdens de implementatie, zodat u zeker weet dat alles klopt en u sturing kunt geven aan uw organisatie.
Voldoen aan kwaliteitseisen
DentalRules hanteert de gebruiksnormen waarvan uit de praktijk is gebleken dat deze het beste zijn, de best practices. Dit betekent dat DentalRules alle handvatten biedt om te voldoen aan alle kwaliteitseisen. Bovendien, u kunt uw bedrijfsprocessen personaliseren naar de kwaliteitsdoeleinden die u daarbovenop wilt behalen. DentalRules denkt met u mee hoe deze bereikt kunnen worden en helpt u met het inregelen.
Kwaliteitsmanagement
Vaak is niet helemaal duidelijk wat kwaliteitsmanagement in de tandartspraktijk betekent. Het principe is: u beschrijft het proces en op het moment dat sprake is van een afwijking (een incident) wordt gekeken hoe deze kon ontstaan. Vervolgens wordt beoordeeld of de werkwijze aangepast moet worden. Tot slot wordt, volgens de eisen uit de Wkkgz, drie maanden later beoordeeld of de eventuele verbeterde werkwijze daadwerkelijk effect heeft gehad op het proces. Dit staat ook wel bekend als het Plan-Do-Act-Check principe.
Wat wordt dan gezien als kwaliteit? Bij het kwaliteitsprincipe en kwaliteitsmanagement is de kwaliteit subjectief. Dit betekent dat de patiënt de kwaliteit van de geplaatste vulling niet kan beoordelen, maar hij/zij kan u wel beoordelen op vragen als: ben ik vriendelijk ontvangen? Ben ik het eens met de factuur? Was alles duidelijk? Als dit niet het geval is, dient u deze klachten zorgvuldig te behandelen. Klachten zijn immers incidenten. Daarnaast dient u de algehele patiënttevredenheid te meten.
Om de gewenste kwaliteit te behalen en behouden, dient u alle benodigde gegevens in te vullen, de functionaliteiten daadwerkelijk te gebruiken en de meldingen op te volgen. Het is belangrijk dat u zelf het overzicht houdt. U analyseert en controleert de gegevens in het systeem.