Ze “draagt” inmiddels de praktijk.
Tijdens het DentalRules Gebruikerscongres is Annick van Dijk uitgeroepen tot Praktijkmanager van het jaar 2025. Onder luid applaus van de zaal in het Olympisch Stadion te Amsterdam werd Annick gehuldigd met een fraaie award.
DentalRules introduceerde dit jaar de verkiezing van de Praktijkmanager van het jaar. Directeur Patrick Vollenbroek: ‘Wij vinden dat praktijkmanagers in de mondzorg best eens goed in de schijnwerpers mogen worden gezet. Deze hardwerkende professionals hebben continu vele ballen in de lucht te houden. Zij moeten er voor zorgen dat in de praktijk alles op rolletjes verloopt, uiteenlopend van de borging van wet- en regelgeving, het beheer van apparatuur tot en met een efficiënte planning. Om dat alles in goede banen te leiden is een hele klus en mag zeker niet als vanzelfsprekend worden gezien.’
Na het uitroepen van deze verkiezing werden er vele inschrijvingen gedaan. Allemaal door praktijkeigenaren of collega’s van de potentiële kandidaten. Op basis van de kwaliteit van de inzending, de later opgevraagde verdiepende informatie en een analyse van de wijze waarop de praktijkmanagementsoftware van DentalRules wordt toegepast, werd door de onafhankelijke jury de winnaar gekozen.
Op de shortlist stonden vijf kandidaten: Lauranne van Gemert van Tandartsenpraktijk Heinix, Annick van Dijk van Tandartspraktijk Lawant, Yvette de Raad van Tandartspraktijk Beugeling, Yuri Verbruggen van Boca sana tandartsen en Marjan Vos van Tandheelkundig Centrum Vitalis. Marjan Vos kon niet bij het congres zijn vanwege vakantie. Alle andere kandidaten werden tijdens het congres in de schijnwerpers gezet.

Lauranne werd door haar collega’s omschreven als ‘ons zonnetje in huis, de manager die leidt, motiveert en er staat! En die zorgt dat DentalRules goed wordt gebruikt, inclusief het doorbreken van weerstanden’. Yvette werd door de praktijkeigenaar geroemd: ‘nog nooit ben ik zo tevreden geweest met ons praktijkmanagement. Door haar optimale inzet en gebruik van DentalRules levert dit de praktijk veel op in relatie tot de kwaliteit, regelgeving, tevredenheid en ook financieel.’ De kandidatuur van Yuri Verbruggen werd door zijn collega’s als volgt ingediend: ‘Yuri verdient de titel Praktijkmanager van het Jaar omdat hij met zijn mensgerichte en daadkrachtige aanpak een team van 46 medewerkers bij Boca Sana Tandartsen inspireert en verbindt. Hij combineert organisatorisch talent met oprechte aandacht voor mensen.’ Marjan Vos werd geprezen door haar collega’s als ‘onze steun en toeverlaat. Bij iedere calamiteit weet zij weer met een oplossing te komen.’

In onze ogen zijn al deze kandidaten echte kampioenen. Toch kan er maar één de titel Praktijkmanager van het jaar 2025 verkrijgen en dat werd Annick van Dijk. De kandidatuur van Annick werd ingediend door Margit Lawant, tandarts en praktijkeigenaar. ‘Vanaf het eerste moment is Annick blij en gemotiveerd om DentalRules optimaal te gebruiken. Ze stimuleert het team en begrijpt de positieve impact op de kwaliteit en kwaliteitsbewaking voor onze praktijk. Ze zorgt dat ze de ins en outs goed begrijpt. De efficiëntie van de praktijk is significant verbeterd. Annick houdt van overzicht, structuur en duidelijkheid. Dat is heel belangrijk, want een goede organisatie en duidelijkheid is wens nummer één van onze teamleden én sollicitanten.’
‘Onze praktijk bestaat sinds 1966 en heeft lang zonder DentalRules gefunctioneerd. De praktijk is gegroeid net als alle regelgeving. Het geolied runnen van een tandartspraktijk, inclusief het voldoen aan alle eisen en richtlijnen is complex geworden. DentalRules zorgt ervoor dat we geen blinde vlekken hebben.’
‘Natuurlijk is onze praktijk niet perfect, maar we weten precies waar we aan willen werken. Annick is niet de hele dag branden aan het blussen, maar werkt elke week ook aan langere termijn doelen, kwaliteitsverbetering en bewaking. En het welzijn van teamleden wordt ook door Annick bewaakt.’
Alle communicatie verloopt via DentalRules. Teamleden kunnen dagelijks de taken in DentalRules vinden en afvinken. Roosters worden steeds eerder en met input van teamleden vastgelegd. Efficiënte en tijdige roosterindelingen geven een betere agendaplanning en een toename van patiëntbehandelingen. Door haar enthousiasme voor DentalRules én het intensieve gebruik zijn teamleden gewend geraakt deze manier van praktijkvoeren. Teamleden functioneren steeds zelfstandiger en kunnen veel problemen zelf oplossen. Zelfs als ze op vakantie is, is dat ook geen probleem, want alles is voor iedereen terug te vinden.’

Benieuwd naar de DentalRules Gebruikersdag 2025?
Bekijk de video voor een impressie van de sfeer tijdens de DentalRules Gebruikersdag.
