Waarom DentalRules binnen 1,5 jaar een geheel nieuw programma lanceerde…

Als ik deze titel letterlijk zou definiëren stond er: waarom wij binnen een half jaar begonnen met het vervangen van het eerste programma door een tweede versie. Maar het proces van het idee tot de praktische uitvoering ervan heeft hier en daar toch wat haken en ogen gehad.

Zoals onze huidige klanten weten, en waarschijnlijk ook veel mensen die van ons gehoord hebben, staat DentalRules voor constante doorontwikkeling. Dit doen wij om constant beter te kunnen voorzien in de behoefte van onze klanten.

Een veel gehoorde opmerking die wij dan krijgen is: ‘is jullie programma dan nog niet af?’

Vervolgens krijg je van mij het eerlijke antwoord: ‘nee, maar dat zal het ook nooit zijn’. Wij zullen er altijd aan blijven sleutelen en het verder optimaliseren, zodat onze klanten het maximale krijgen waar zij voor betalen.  Ik geloof ook dat dit het hoofdkernmerk is van een softwareleverancier.

Deze ambities gaan niet zonder een prijs. Waar binnen de tandheelkunde een zwaar te kort is aan tandartsen, is dit binnen de wereld van programmeurs minstens net zo erg.  Zodoende wordt er veel van het ontwikkelwerk in het buitenland uitgevoerd.

Het enige voordeel dat wij hierin hebben, in vergelijking tot onze klanten, is dat de programmeurs niet naar Nederland hoeven te komen om het werk uit te voeren.

Zonder concrete bedragen te noemen kunnen jullie je vast goed voorstellen dat dit voor een jong bedrijf, zoals dat van ons, de grootste kostenpost is en verwachten wij niet dat dit de komende jaren zal afnemen, maar zelfs eerder zal toenemen.

Zonder verder van het verhaal af te dwalen, is het ons duidelijk dat veel van onze klanten deze snelle doorontwikkeling erg kunnen waarderen. Wij staan namelijk niet stil, net zoals de markt om ons heen niet stil staat. Wij kunnen ook niet stilstaan en wachten tot iedereen overal aan gewend is, want dan zal een concurrent, of misschien wel een geheel nieuwe speler in de markt, zijn kans zien en grijpen.

Wij geloven er namelijk echt in dat wij de manier waarop binnen de tandheelkunde  kwaliteitsmanagement wordt uitgevoerd en administratie wordt bijgehouden echt kunnen veranderen, een geloof dat wordt gedeeld door iedereen binnen onze organisatie.

Maar dat is niet de enige reden. Ons team van mensen met een achtergrond binnen de tandheelkunde, onze programmeurs en creatieve/kritische klanten geven ons constant nieuwe ideeën, feedback en inzichten. Onze klanten vinden het leuk om het programma en ons als organisatie te zien groeien. Net zoals er altijd wordt gezegd dat je het ‘tandheelkundige virus’ oploopt en daarom de markt- zoals ik- geweldig vindt om in te werken. Zo hoop ik dat onze klanten ook het ‘DentalRules’ virus hebben, waarbij ik er zeker van overtuigd ben dat een aantal klanten van ons dit al hebben. Er hebben klanten letterlijk geklapt, nadat wij een productdemonstratie gaven en er heeft iemand ‘al zijn hoop gevestigd op ons programma’ om zijn medewerkers in de juiste banen te kunnen leiden.

Het nastreven van deze ambities is niet alleen maar positief voor onze klanten. Door de constante ontwikkeling en de snelheid hiervan, willen er hier en daar nog wel eens wat ‘bugs’ in het programma zitten wat wij zo optimaal als mogelijk hebben opgevangen. De programmeurs die werkzaam zijn binnen DentalRules ontvangen direct een melding als iemand een error/foutmelding krijgt en dit wordt zo snel mogelijk, soms wel binnen een half uur maar vaak binnen enkele uren, opgepakt.

Wat was nu de reden waarom wij een nieuw programma lanceerden? We merkten dat bepaalde behoeftes van klanten niet meer mogelijk waren binnen de eerste versie van ons programma.

Dit kun je misschien een beetje vergelijken met een tekening waar je steeds meer dingen aan toevoegt, nóg meer kleuren, nóg meer lijnen…en terwijl je bezig bent, kom je erachter dat je misschien toch beter aan het begin een onderdeel wat anders had kunnen doen.

Omdat wij dus zo snel door ontwikkelden, kwam het  punt dat wij concludeerden ‘het toch beter anders te kunnen doen’, relatief snel.

Hebben wij hiervan nu geleerd en zullen wij beter nadenken over hoe wij de ‘tekening’ gaan vormgeven? Of lanceren wij over ongeveer twee jaar weer een verbeterde versie van ons programma?  Ik durf het mijn compagnon Patrick Vollenbroek, die al het programmeerwerk overziet en ook zelf veel uitvoert, soms niet eens te vragen. Want diep van binnen weet ik het antwoord.  Zal de overgang dan veel minder merkbaar zijn en zal deze veel soepeler verlopen? Dat denken wij zeker!

DentalRules blog

Vorig bericht
Wat is kwaliteit binnen de Mondzorg?
Volgend bericht
Controlemechanismen worden steeds belangrijker, maar wat heeft dit voor gevolgen voor de kwaliteit van de zorg?
Menu